AxAlp - přehlídka švýcarských vzdušných sil v horách nad vesnicí AxAlp, spojená se střelbami na terče. Ty jsou umístěné na skalách a letadla na ně nalétávají z různých směrů. Terče jsou ty červené bazmeky.
V pondělí a v úterý probíhají tréninky, ve středu a ve čtvrtek oficiální letecká show. Kvůli počasí byl první oficiální den AxAlpu zrušen. (O rok dřívě byla akce kvůli povodním zrušena úplně...) Dalo se to předpokládat, protože kolem letiště Meiringen, kde jsme se pohybovali od úterního rána, byl dá se říct permanentní liják a tak jsme oba dny jezdili fotit k další ze švýcarských vojenských základen - Payerne.
www.dawe-photo.cz/clanky/nekolika-slovy/payerne---zakladna-swiss-air-force.html
Na čtvrtek byla předpověď počasí lepší a tak jsme ve středu večer viděli přípravu parkovišť a tak jsme doufali, že ve čtvrtek se nahoru do hor vydáme a něco nafotíme. Klaplo to, lítat se bude. Protože po vydatných deštích byly plochy, kde měla být zaparkována auta návštěvníků pod vodou, armádní složky zvolili náhradní variantu - parkování na ranveji letiště Meiringen. Odsud se jezdilo svozovými autobusy k lanovce do vesnice AxAlp do nadmořské výšky 1 500 metrů. Tato cesta trvá busem zhruba 45 minut. Za 40,- CHF je v ceně jak cesta nahoru a zpátky, tak i obě cesty lanovkou, která nás přiblíží blíže k vrcholům. U dolní stanice lanovky nás čeká příjemné překvapení v podobě dárků s motivy Gripenů. Po cestě lanovkou jsme se konečně vyhoupli nad mraky a mohli se kochat okolními panoramaty. Krásná scenerie.
Nás ale čeká stoupání z nadmořské výšky 1 900 m k Axalphornu do výšky 2 321 m, které stojí za to. Cesta trvá nějaké 2 hodiny poměrně náročným terénem.
Po výstupu k věži měním propocené triko za suché. Naštěstí svítí slunko a je poměrně teplo - zatím. Na této straně je to ale proti sluníčku,
takže ze začátku fotíme vrtulníky, které přivážejí VIP hosty při odletu do údolí k Brienzu, což je po světle.
Ale po hodině už to omrzí, záběry jsou stále stejné, netrpělivě sledujeme čas - ve 14.00 by měla airshow začít. Nastavuje foťáky tak, aby aspoň něco vyšlo, i když se pomalu sunou mraky a světla asi moc nebude. Zvýšit ISO a jde se na to.
Zahajovací průlet dvou dvojic hornetů, spodní dvojka střílí flares - klamné cíle. Snad mám nastaveno tak, aby z té fotky něco bylo.
Pak už jsou tu Tigery
a švédský demo Gripen, které mají Švýcaři v plánu pořídit po vyřazení strojů F-5E Tiger II
Pak následuje chvíle pro vrtulníky - ukázka hašení s bambivaky a záchranáři.
Dále demo Swiss Air Force s Hornetem (přesný název F/A-18C-48MC)
a celou akci po 1,5 hod. uzavírají Patrouille Suisse.
Pak se musíme sešplhat zpátky - tentokrát vynecháme cestu lanovkou, sejdeme to po asfaltce - je to sice dál, ale na lanovku bude pravděpodobně fronta, kterou rádi vynecháme. To ještě netušíme, co nás čeká dole. Fronta na autobus vypadá celkem divoce a to ještě nevíme, že po hodině stání fronta zatáčí za budovu a tam se klikatí mezi zábranami... stáli jsme tam 4 hodiny. AxAlp už nikdy více! (Lidská paměť je krátká, za rok jsme tu byli znova).
Na letišti v úplné tmě s baterkou nalézáme auto a převlíkáme zabahněné kalhoty za čisté - cesta bude zase 8 hodin. Potkáváme tu zoufalého Mexičana, který hledá své auto. Snaží se dálkovým ovladačem poznat, kde stojí - přiletěl do Německa, kde si půjčil auto, přijel sem a teď zjistil, že je něco špatně. Vybitá baterka v dálkovém ovládání mu znemožňuje identifikaci vozu a tak u nás zjišťuje, v kolik hodin jsme tu přijeli a podle času zkouší na ranveji určit směr, kde by mohl stát. Jednodušší asi bude mu půjčit jednu baterku, aby jej našel, což se mu nakonec daří, ale dovnitř se bez fungujícího ovladače dostat nepodaří. Do půjčovny ale zavolat nemůže - den v horách znamená pro jeho mobil vybitou baterii. Půjčuji mu svůj - ten je na tom o něco lépe a snaží se popsat slečně v půjčovně svůj zádrhel. Když jí říká, že stojí právě na dráze letiště Meiringen, druhá strana si myslí, že je pod vlivem a odmítá se s ním dál vybavovat. Dosvědčujeme mu po telefonu tuto skutečnost a snažíme se slečnu z půjčovny přesvědčit a popsat jí, jak k tomu parkování došlo a co se tu koná za akci. Nakonec dostává návod, jak se do auta má dostat. Dobře to dopadlo. V průběhu telefonátu dorazili i TigerShark s Doktorem a tak můžeme nacpat věci do naší káry a jedeme. Navigace nás táhne přes Curych, kde si Valda nechává udělat fotku a pak už pokračujeme po dálnici k domovu. Jsem zvědav, jak budou vypadat fotky na monitoru. Tuším už podle displeje foťáku, že to nebude žádná sláva. Třeba přivezu z AxAlpu někdy příště lepší.
Více fotek z akce www.dawe-photo.cz/fotoalbum/letadla/2012/axalp/
Náhledy fotografií ze složky AxAlp